Bijzonder, adembenemend, vriendelijk, mooi...NZ - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Catherina en Kim - WaarBenJij.nu Bijzonder, adembenemend, vriendelijk, mooi...NZ - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Catherina en Kim - WaarBenJij.nu

Bijzonder, adembenemend, vriendelijk, mooi...NZ

Door: Cath en Kim

Blijf op de hoogte en volg Catherina en Kim

19 April 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Ora, wat leuk dat je ons verslag leest!

We zijn alweer een paar dagen in Thailand maar willen jullie graag nog even vertellen over het Noorder eiland van Nieuw Zeeland.
31 maart rijden we de ferry op en zeggen we het mooie Zuider eiland gedag. Halverwege de tocht zien we drie dolfijnen zwemmen en deze keer van dichtbij. Als we over de helft zijn kijkt Kim naar buiten en springen er 40 dolfijnen door het water. Sommige mensen snappen het enthousiasme van Kim niet maar gelukkig is er nog een vrouw net zo blij! De dolfijnen zo dichtbij door het water te zien springen is enorm bijzonder! Nog even en we gaan met ze zwemmen! Aangekomen op het noorder eiland rijden we naar Upper hut. Hier lunchen we een broodje bij de subway en lopen we het plaatsje door. We zetten onze reis voort richting Hastings en besluiten bij een parkeerplaats met een mooi uitzicht te stoppen om te gaan koken en te slapen.
Hier in Nieuw Zeeland hebben we geen last van 1 april grappen. Wel hebben we er nog even over nagedacht om een 1 april grap met jullie uit te halen in de zin van....we zijn verliefd geworden en blijven nog 5 jaar langer weg maar konden dat niet over ons hart verkrijgen! We lopen Hastings door en rijden dan naar Napier en daar worden we verliefd....nee niet op een jongen maar op het plaatsje! Napier heeft een gezellig centrum, public showers, strand, zee en genoeg dingen om te doen! We besluiten om 's middags naar de oude gevangenis te gaan. We komen aan en krijgen een apparaatje mee met de Nederlandse rondleiding. We beginnen bij de isoleercellen en lopen vervolgens via de luchtplaats naar de douchen. We horen het verhaal over Jack the Bastard Adams de strengste en meest consequente bewaker, kennelijk was het een goede bewaker want op zijn begrafenis zijn veel ex gevangenen aanwezig. Ook wordt er vertelt over de verschillende vluchtpogingen; zo hebben ze proberen te ontsnappen via een gat in de berg te hakken, op het dak te klimmen om door een helikopter opgepikt te worden en er is ooit iemand door de afvoer geklommen om in de zee terecht te komen. De bewakers kregen dit door en hebben hem opgewacht maar hij is nooit bij de zee aangekomen...... Dan lopen we via de cellen waar we horen dat de bedden erg goed zijn, zo goed zelfs dat toen deze gevangenis voor publiek open gesteld werd er een ex gevangene 3 keer geprobeerd heeft zijn bed mee te nemen. Bij de derde keer hebben ze hem weer opgepakt en ergens in een andere gevangenis onder gebracht. Nu maar hopen dat de bedden daar net zo goed zijn! We komen na dit verhaal bij de sporthokken en krijgen hier te horen dat er geregeld geesten worden gezien van overleden gevangenen. Dan lopen we via de vrouwenvleugel naar een andere binnenplaats. Hier heb je ook de begraafplaats, een stukje grond van 5 bij 3 meter waar de gevangenen staand begraven werden dit zodat de ziel niet kan rusten. Op deze binnenplaats staat een paal aan de zijkant waar een ketting aan zit. Er is ooit een man opgepakt en gevangen gezet voor het verkrachten en vermoorden van een 6 jarig meisje. Door zijn daden was deze man niet erg geliefd bij zijn mede gevangenen. Wel had deze man ook recht op buitenlucht en om ervoor te zorgen dat hij niet tussen de andere gevangenen zou komen werd hij aan deze paal vast gezet met een ketting. Wat de bewakers niet bedacht hadden is dat de man nu niet weg kon en keer op keer schopten en sloegen zijn mede gevangenen hem, dit met het gevolg dat hij blijvende hersenbeschadeging opliep. Nu kan je denken jammer dan die anderen hadden groot gelijk en eigenlijk deden wij dat ook, maar na 3 jaar wordt er ontdekt dat deze man de dader niet is en wordt de echte dader opgepakt en was het voor deze man te laat.
Met dit verhaal lopen we naar de plaats waar de galg staat. Als er iemand opgehangen werd was dit een hele happening, iedereen uit de gevangenis die wilde kon komen kijken en mensen uit het dorp konden kaartjes kopen om erbij te mogen zijn. Dit was het laatste verhaal van de rondleiding en flink onder de indruk lopen we de gevangenis uit. We lopen over het strand naar Jack en vannacht slapen we met uitzicht over het water.
De volgende dag slapen we niet uit maar zetten de wekker en zien de zon boven het water opkomen! We ontbijten terwijl de zon steeds verder omhoog klimt en lopen een stukje door het water.....een erg goed begin van de dag! We maken gebruik van de public showers waar je maar 1 muntje in mag gooien wat goed is voor 6 minuten douchen....dit met als gevolg dat Cath 1 oksel heeft kunnen scheren en Kim maar 1 been :) Nieuwe trend?
Schoon en wel lopen we de leukste winkeltjes van Napier route en rijden naar Taupo. Hier heb je de meest moderne MC Donalds ter wereld dus daar drinken we dan maar een koffie en warme chocolademelk! Wat het verschil met de andere filialen is geen idee maar ook deze was wel oké. :)
We rijden naar een parkeerplaats aan het meer en besluiten hier een stuk te lopen en te eten. Naast ons staat een campertje met daarin.....Hoe kan het ook anders twee Duitsers. Als het donker wordt besluiten we dat dit ook wel een goede plek is om te slapen.
De volgende morgen worden we wakker van een klap op het voorraam, als we na een tijdje gaan kijken heeft er iemand een folder onder onze ruitenwisser gedaan, de folder heet free camping lake Taupo....oké bedankt! Dan rijden we Taupo uit en onderweg zien we allemaal gekleurde parachute in de lucht hangen! Nog een paar uur en dan hangen wij daar!!
We komen binnen, vullen een formulier in, gaan op de weegschaal, kiezen de hoogte, kiezen de foto's en worden aangekleed, rood overall aan, heuptasje met zwemvest, bull op en dan worden we in een tuigje geholpen door een knappe blonde jongen met blauwe ogen, die nog nooit met een dutchie gezoend heeft! Dan gaan we buiten wachten tot ons springmaatje ons komt halen om vervolgens het vliegtuig in te gaan en te mogen springen!
Sprong van Cath: er komt een klein manneke met een zonne bril op en een glimlach van oor tot oor op me aflopen! Mijn springmaatje heet Ian. Buiten staat een bankje en daar gaan we zitten wachten! Hij controleert mijn uitrusting.
We haken onze armen in elkaar en lopen dan naar het vliegtuig. Voor dat we instappen nog een foto. In het vliegtuig ga ik voor hem zitten en hij koppelt mij aan hem vast. Ik wordt voorgesteld aan mijn cameraman en wachten dan tot iedereen zit.
En dan gaan we omhoog! Er worden tijdens de vlucht foto's gemaakt en ik geniet van het uitzicht! Als we zo uit het vliegtuig springen moet ik in de banaan houding gaan. Ian legt uit hoe ik dat moet gaan doen. Ik leg mijn hoofd op zijn schouder, met mijn handen hou ik het tuigje kruislings vast en mijn benen doe ik 90 graden omhoog. Als hij dan op mijn schouder tikt kan ik mijn tuigje loslaten. Omdat we zo hoog gaan hebben we wat extra zuurstof nodig.
Jaa en dan zijn we op de juiste hoogte!! Naar voren schuiven, klaar gaan zitten nog even lachen en daar gaan we.
Waaah daar ga ik dan. Probeer te lachen voor de cameraman, maar dat is lastig door de wind. We doen samen met Ian en de cameraman een box, maken een hartje en proberen leuk te lachen!
De vrije val is over en dan gaat de parachute open. Ian telt af en maakt dan een scherpe bocht, holimolie! Hij verteld wat over de natuur die we zien en maakt dan weer een scherpe bocht!! En nog één en nog één. Wat een schitterend mooi uitzicht heb je hier boven in de lucht. Ian zit vol grappen en zingt continu. Wat een pracht van een man. Hij doet dit al 14 jaar.
Als we bijna beneden zij legt Ian uit hoe we gaan landen. Je benen optrekken tot je kin!
We zijn er bijna, ik trek mijn voeten op en we landen staand! Ian maakt mij los, we geven elkaar een dikke knuffel. Ik bedank hem voor deze waanzinnige ervaring!! Dan rent hij naar binnen, want de volgende groep staat te wachten.
De sprong van Kim:
Daar komt hij aan mijn springmaatje..... lang, breed, lang donker haar en een bigsmile! Zijn naam is Leski maar ik mag Les zeggen. Hij checkt mijn tuigje en legt de springhouding uit: de banana. Mijn hoofd op zijn schouder, tuigje vasthouden op schouderhoogte, heupen naar voren duwen en benen omhoog! Hij helpt me het vliegtuig in. Na ons stapt mijn fotograaf in en de komt voor ons zitten! Als iedereen zit gaan we de lucht in! Het uitzicht is overweldigend! We zien bergen, een meer en nog meer bergen......wow! Op 12000 ft gaat de deur open en de eerste springt eruit! Wij vliegen nog wat hoger en krijgen daarom zuurstof....lekker hoor! Dan moet ik bij Les op schoot gaan zitten en snoert hij mij nog strakker tegen zich aan. Eindelijk zijn we op 15000 ft.... gaat de deur open.... en springen de anderen..... erg grappig om die gezichten te zien. Dan zitten wij voor de deur.....de fotograaf springt.......nog een foto vanuit het vliegtuig..... en dan...de banana......en dan springen we!!!! Je gaat als een malle naar beneden....daar is de fotograaf en we doen een dansje, handkusjes en...... wow wat een uitzicht! Dan telt Les en gaat de parachute open.....zo en nu even genieten van het uitzicht. Les vertelt over de bergen die we zien en samen zingen we: It's a beautiful day...... gelukkig kan Les net zo goed zingen als ik ;) .....dan vraagt hij mijn armen omhoog te doen......hij geeft me in elke hand een gele lus.....dan zegt hij doe je linker hand omhoog..... de parachute maakt een bocht en wop wop......ik bestuur de parachute.....hoe vet is dat.....Ik maak lekker veel bochten en dan neemt Les het weer over! Hij vraagt me hoe ik wil landen: op mijn voeten of zijn specialiteit op zijn kont.....ik kies voor landen op zijn kont! De grond komt steeds dichterbij en bof daar zitten we op de grond! Les koppelt me los en bedankt me voor de gezellige, maffe en geweldige sprong en ik hem! Na een handkus en een knuffel gaat hij naar de volgende groep! Thnx Les voor deze waanzinnige ervaring! En bedankt lieve mensen van thuis die me dit als verjaardagscadeau hebben gegeven! Het was een super cadeau! <3
Dan gaan we naar binnen en kunnen we ons filmpje zien....het is zo grappig om iedereen te zien springen! Dan kunnen we onze foto's op de computer bekijken en die zijn zo vet geworden!!
Uiteindelijk staan we doof en een beetje misselijk bij Jack en is het tijd om verder te gaan. We besluiten langs de vulkaan van Tongariro national park te rijden en genieten van het uitzicht. Bij het meer van Mangakino is een free camping waar we besluiten te gaan slapen. Tijdens het koken gaat het al schemeren en trekt de mist boven het meer op. En weer is het genieten van het uitzicht! De volgende dag rijden we naar Rotorua en zodra we deze stad binnen rijden beschuldigen we elkaar van het laten van scheten.....dit is echter niet het geval heel Rotorua ruikt gewoon naar rotte eieren. We gaan naar het informatie centrum en nemen wat folders mee. We vinden er eentje van wat hotpools en daar besluiten we voor te gaan! We ontmoeten in 1 van de hotpools Shane die ons nog wat tips geeft. Na 6 uren weken vinden we het wel welletjes en gaan we op zoek naar een slaapplaats. We parkeren op een parkeerplaats met aan de ene kant bos en aan de andere kant nog meer bos! De Zwitserse buurman komt even kennismaken maar de volgende morgen is hij al weg voordat wij wakker worden. Vandaag hebben we een wandeling bij Redwood op het programma staan, Cath doet hier alleen een wandeling omdat Kim ziek is, zij blijft lekker in Jack. Dan zetten we de auto bij het meer en genieten van het uitzicht en de andere reizigers. Er zijn veel meeuwen en deze schijnen ze op sommige plekken in de wereld niet te hebben. De gekste dingen worden bedacht om met ze op de foto te gaan. Dit levert ons de slappe lach op! Dan rijden we naar het kantoor van de Maori's en stappen we in de bus. Vanavond brengen we de avond door bij de Maori's de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland. In de bus onderweg wordt er een leider van onze groep gekozen. Aangekomen worden we welkom geheten door het hoofd van de stam en wordt er door de krijgsmannen een officiële welkomsceremonie gehouden. Hierbij mogen we niet lachen omdat dit de echte cultuur van deze mensen is. Dan mogen we het dorp in en komen bij verschillende huisjes langs. Ze laten ons zien hoe de Poi (lees: bal aan een touwtje) werkt hiermee geven ze ritme aan bij de liederen, hoe de tatoeages worden gezet (lees: pijnlijk!! met een houtje met scherpe punt waar met een hamertje op geslagen wordt om zo de inkt in de huid te krijgen. Er zijn mensen aan deze manier van tatoeages zetten overleden), de Haka (de officiële dans die uitgevoerd wordt door de mannen), de spelletjes, de houtbewerking, en het manden vlechten. Dan gaan we met het stamhoofd mee naar de hangi (de grondoven) waar het eten van vanavond in gekookt wordt.
Dan worden we meegenomen voor een afscheid ceremonie waar we een geweldige zang en dans show te zien krijgen. Vervolgens gaan we naar het buffet waar we heerlijk op zijn Maori's eten. Ook onder het eten wordt er nog gezongen en dan brengt de bus ons weer terug naar het kantoor. We rijden met Jack naar dezelfde parkeerplaats om te slapen.
Dan nemen we afscheid van Rotorua waar we nog wel een week met mooie wandelingen hadden kunnen vullen. We rijden op naar Matamata, een erg gezellig plaatsje. We doen hier onze was en rijden aan het einde van de middag naar een parkeerplaats met uitzicht op een berg waar koeien op grazen. We hangen onze waslijn tussen twee bomen en zetten ons kookplaatje neer. Zo hebben we ons kamp weer opgeslagen.
8 april gaan we naar de filmset van de hobbit en the lord of the rings....niet dat we deze films gezien hebben maar omdat het er zo mooi sprookjesachtig uitziet. We krijgen een enthousiaste gids mee die ons veel vertelt. Ze laat ons de huisjes zien van Gandalf, Frodo en Bilbo, ook het hekje, de moestuin en het party field met de enorme party tree. We zullen omdat er tussen jullie vast die hard fans zitten niet alles vertellen want de film is vast leuker met alle illusies;) Wat we wel kunnen vertellen is: Tijdens het opnemen van de film is er een kikkerfamilie gaan wonen in de kleine vijver. Deze familie had zoveel lawaai dat de acteurs de aanwijzingen van de regisseur niet meer konden horen waardoor er een heel team de vijver in moest om de kikkers te vangen en in een andere vijver ver weg weer uit te zetten. Ook is de boom boven op de berg niet echt. Een paar dagen voor de opnames was hij klaar en bleek het de verkeerde kleur groen te zijn in die paar dagen zijn alle blaadjes met de hand opnieuw gemaakt in de goede kleur. We krijgen nog een lekkere appelcider en dan zit de rondleiding er alweer op!
Terug in Matamata lunchen we bij de subway onze favoriete lunchtent en rijden naar Mount Gambier. In Picton hebben we Mel en Melcom ontmoet en als we in de buurt waren mochten we bij hun op de oprit ons kamp opslaan ook als ze niet thuis waren! Ze zijn niet thuis en dus hebben we de hele oprit voor onszelf! Aan het eind van de straat is een public toilet wat willen we nou nog meer!
De volgende dag gaan we Tauranga in. Alweer zo'n gezellig plaatsje! Na een lange dag door de stad slenteren rijden we terug naar onze oprit. Morgen gaan we met dolfijnen zwemmen en moeten daarvoor nog even bellen om te checken of alles wel doorgaat......we bellen en......helaas de golven zijn te hoog! Het gaat niet door! Wel zouden we het morgenavond weer kunnen proberen voor overmorgen. We gaan ons haar wassen bij de toiletten en gebruiken de handdroger als fohn! :D Nu we een dag over hebben lopen we Mount Gambier door, klein en gezellig! Na even doorlopen komen we bij het strand en besluiten we een lange strandwandelingte maken, hier op het strand zijn de golven inderdaad al erg hoog laat staan buiten de baai! Dan bellen we weer naar de mensen van het dolfijnen zwemmen maar ook morgen is het water te wild! Dit is best even slikken maar we hebben ze in ieder geval gezien! We besluiten dan maar lekker uit eten te gaan. Vanavond slapen we voor de laatste keer op onze oprit.
De volgende morgen pakken we onze tassen opnieuw in en ruimen Jack alvast een beetje op. Dan rijden we via Whangamatta waar we een strandwandeling maken en Miranda naar Hanui waar we met donker aankomen en waar we gaan slapen.
Dan is het 12 april en tijd om Jack schoon te maken en naar zijn huis te brengen. De mensen van het verhuur bedrijf rijden ons naar het vliegveld waar we onze laatste nacht in Nieuw Zeeland gaan slapen. Dag Jack, bedankt voor alles!!
Tegen de avond zitten we in de buurt van de vertrekhal. Er wordt veel afscheid genomen en veel gehuild. Zo vertrekt een meisje naar huis, hard huilend gaat ze de deur door en haar vriendje die achterblijft houdt zich zo lang goed maar zodra ze uit zicht is ploft hij op een stoel neer en begint hij met gierende uithalen te huilen. Na al dit verdriet lopen we naar de eettentjes en claimen weer een bank. We eten nog wat, schrijven onze boekjes bij en lezen een boek. Dan valt Cath in slaap en heeft Kim een goed gesprek met een erg lieve vrouw. Als Cath ook weer wakker is, is het tijd voor ontbijt! Daarna nemen we een douche en lopen we naar het nabij gelegen winkelcentra, gooien we nog wat laatste overtollige bagage weg en checken we in.

Dag Nieuw Zeeland met je adembenemend mooie bergen
Dag Nieuw Zeeland met je adembenemend mooie meren
Dag Nieuw Zeeland met je adembenemend mooie oceaan
Dag Nieuw Zeeland met je adembenemend mooie stranden
Dag Nieuw Zeeland met je ontzettend aardige inwoners
Dag Nieuw Zeeland met je dolfijnen
Dag Nieuw Zeeland met je zeeleeuwen
Dag Nieuw Zeeland met je pinguins die altijd op vakantie zijn
Bedankt voor alles we hebben genoten!!!

Jullie zullen begrijpen dat we best met een brok in onze keel in het vliegtuig stapten.....

Dag Nieuw Zeeland.....tot ziens!

Op naar Thailand.....naar een heel ander avontuur!

Nog 32 nachtjes en we staan weer op schiphol!

Xx

• 19 April 2015 - 22:03

Anita Braber:

Hey meiden,
    Wat n avonturen! Weer super om te lezen.. Ben erg benieuwd naar de foto's van jullie sprong, wat stoer zeg!!

Op naar nog meer avonturen in Thailand! Geniet!!

Liefs Anita

• 19 April 2015 - 22:11

Geke:

Wat weer een heerlijk avontuur.. Blijf maximaal genieten!

• 21 April 2015 - 11:54

Sjoukje:

Zo meiden wat een avonturen beleven jullie indrukwekkend.
    Nog heel veel plezier and take care

• 25 April 2015 - 18:29

Ingrid Kempenaar:

geen reactie,de verhalen hoor ik nog wel eens. Wij willen je even VAN HARTE FELICITEREN met je verjaardag. Bij ons hangt de vlag uit een beetje voor de koning en een beetje voor jou. We vieren het later wel. omke Hessel en tante Ingrid

• 27 April 2015 - 14:53

Tess:

Van harte gefeliciteerd Kim!!! Dikke tut van Tess, ze kan niet wachten tot je terug bent!!XX